Het klaslokaal als drukkerij

Tot 20 kinderen 1 uur, meer dan 20 kinderen 1.5 uur (max 1 klas per workshop)
De kinderen maken een stempel van reliëf behang en drukken deze af met de meegebrachte drukpers. Als onderwerp kan gedacht worden aan een landschap, een stilleven, een portret of we kunnen aansluiten bij een thema van school.

The Battle – theaterworkshop

60 minuten
In de workshop “The Battle” ga je vooral aan de slag. Uit met het hoofd, aan met het lijf! Leerlingen en docenten krijgen inzicht in het theater maken met elkaar, met de klas. Zo ontdek je een ander talent!

Theaterworkshop (emoties)

60 minuten
Deze workshop is gebaseerd op het prentenboek ‘De dag dat aap woedend was’ van Lucia Scuderi. Frieda (vakdocent theater) bespreekt met de kinderen wat emoties zijn en hoe je die kunt uitbeelden met behulp van gezichtsuitdrukkingen, lichaamstaal en stemgebruik. Tijdens deze workshop ervaren de kinderen wat toneelspelen is, maken ze veel plezier met elkaar en […]

Workshop Djembé

De workshop Djembé staat in het teken van echt leuk muziek maken met elkaar. Muziek moet vooral plezier zijn, want wat leuk is onthoud je. De sessies zijn zo opgebouwd dat iedereen mee kan doen en binnen een kwartier tot twintig minuten een simpel ritme ontstaat. Als het ritme staat, gaan we serieus los. Het […]

Poppenkastvoorstelling Marienepien

Poppenkastvoorstellingen die aansluiten op de belevingswereld van de kinderen. Tijdens de voorstellingen komen verschillende thema’s aan bod. Denk aan vriendschap, samenwerken, afscheid, sinterklaas en feest. Specifieke thema’s kunnen naar wens en in overleg worden verwerkt in bestaande voorstellingen. Poppentheater is een vorm van volkstheater die dicht bij de belevingswereld van kinderen ligt: een klein beetje […]

Scholing en borging

Traject van scholing en begeleiding Begeleiding op school is een effectieve manier om het filosoferen op te starten en op de kaart te zetten. Welke vorm van begeleiding nodig en gewenst is en wat de meest efficiënte inzet is, stemmen we van tevoren af tijdens een persoonlijk gesprek. Op het gesprek volgt een aanbod op […]

Poppentheatercabaret – Poppentheater Jacobus Wieman

Handje de handschoen, Bout Big en Klier de gier, ze spelen allemaal hun eigen(zinnige) rol in deze cabareteske poppentheatervoorstelling. Op humoristische en onderhoudende manier laat poppenspeler Koos Wieman iedere pop als typetje tot leven komen en laat daarmee zien welke poppenspel technieken er bestaan. De marionet Heks sluit de rij in deze fantasierijke voorstelling. Het […]

Zoeken en vinden

Wat zag je in een buitenhuis van vroeger? In kleine groepjes zoeken de leerlingen met een foto in de hand naar een voorwerp. Bij dat voorwerp worden vragen gesteld om zo interessante, grappige of mooie dingen van vroeger te ontdekken. Aanvraag en informatie via educatie@museumhw.nl minimaal drie weken van te voren. Opbrengsten Beleven door zelf doen […]

Positive Vibes

1 tot 2 uur - op maat
Positive Vibes is een mix van drama-oefeningen en NLP, een communicatiemodel voor het verkennen van ongekende mogelijkheden. Deze werkwijze is bedoeld om diverse onderwerpen op het gebied van communicatie, sociale en emotionele vaardigheden en groepsdynamica spelenderwijze aan te pakken. Zo wordt gewerkt met kennismaken, jezelf uiten met (lichaams)taal, waarnemen en interpreteren, kijken naar perspectieven en […]

Experimenteren met houtskool

In deze les ligt experimenteren centraal. Houtskool is een superleuk en interessant materiaal om met kinderen te onderzoeken. Dit doen we eerst door middel van een test papier. Met tape, wattenstaafjes, papier, gummen en andere materialen experimenteren de kinderen om vervolgens een tekening te maken op a3 formaat met de geoefende technieken.

Bouwen met piepschuim

Als voorbereiding op de activiteit beginnen we met een voorleesverhaaltje, eventueel aansluitend bij een thema dat speelt in de klas. Vervolgens laten we zien hoe je met grote en kleine prikkers en piepschuimvlokken een mooi bouwwerk kunt maken. Daarna gaan de kinderen lekker zelf aan de slag. Niets moet, alles mag! Kleuters die erg snel […]

Bijscholing

Het is belangrijk om je als kunstenaar, kunstdocent en cultuuraanbieder te blijven ontwikkelen en vernieuwen. Bijscholing is voor zzp’ers misschien minder eenvoudig en vanzelfsprekend dan voor organisaties. Toch zijn er veel mogelijkheden om zowel vakinhoudelijk als zakelijk je deskundigheid te vergroten. Ook bestaan er subsidies om jouw ontwikkeling (deels) te financieren. Onderstaand vind je een overzicht.

Werktuig PPO
Bij Werktuig PPO kun je een aanvraag indienen tot medefinanciering van je PPO, je Permanente Professionele Ontwikkeling in de culturele of creatieve sector. Je kunt zelf kiezen welke opleiding, cursus of begeleiding voor jouw van belang is. Zie www.werktuigppo.nl.

LKCA
Het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst zet zich in om de aandacht voor cultuureducatie, cultuurparticipatie en de toegankelijkheid van cultuur te vergroten. Hier is veel gedegen kennis te vinden over cultuureducatie. LKCA organiseert (online) bijeenkomsten voor bijscholing en kennisdeling. Zie www.lkca.nl/agenda.

Cultuur+Ondernemen
Een kennisplatform voor ondernemerschap in de culturele en creatieve sector. Voor kunstenaars en creatieve makers, maar ook voor zakelijk leiders, medewerkers, bestuurders en toezichthouders. Diverse mogelijkheden voor advies, begeleiding en leningen. Zie www.cultuur-ondernemen.nl.

Kunstgebouw Academie
Kunstgebouw adviseert en ondersteunt culturele organisaties in Zuid-Holland op het gebied van cultuuronderwijs en cultuurparticipatie. Kunstgebouw biedt diverse vormen van scholing aan om de professionaliteit van cultuuraanbieders ICC’ers te vergroten. Zie www.kunstgebouw.nl.

KCR
KCR is het Rotterdams kenniscentrum op het gebied van cultuuronderwijs en – educatie. KCR biedt scholing en training voor professionals uit zowel het onderwijs als de cultuursector.
Zie www.kc-r.nl.

Gezamenlijk bijscholing

Binnen ons Netwerk Cultuureducatie Hoeksche Waard organiseren we graag bijscholing die voor de meeste netwerkleden relevant en interessant is. Zo volgden we in 2018 gezamenlijk een training ‘Fondsenwerving voor cultuuronderwijs’ door Mocca Amsterdam en in 2019 een social media-training door Ingka Communicatie. Tijdens de Cultuurdate 2021 werd onze kennis over de betekenis van cultuureducatie voor de hersenontwikkeling van kinderen bijgespijkerd door Mark Mieras.

Netwerkleden kunnen zelf initiatief nemen tot het organiseren van gezamenlijke bijscholing. Via CmK zijn vaak nog mogelijkheden voor financiële ondersteuning. Neem hiervoor contact op met de werkgroep: werkgroep@cultuureducatiehw.nl.