Hoe zie jij eruit als je een boom was?

in blokjes duren deze lessen per stuk 1 uur (anders rond de 2.5 uur achter elkaar, voor jonge kinderen wel langer)
Hoe zie jij eruit als je een boom was? Dat is de vraag die ik aan de kinderen stel nadat ik ze verschillende bomen heb laten zien. Heb jij een dikke stam? Heb jij grote takken? Zo stel ik een aantal vragen aan de kinderen. (ik ga het liefst nog naar een groene omgeving met […]

Illustreren van een peuterverhaaltje

meerdere bezoeken
Het peuterverhaaltje is geschreven door auteur Thecla Bovenberg. Het is in kleine stukjes geknipt, zodat duidelijk is welk stukje tekst op een bladzijde hoort. De eerste keer zal ik het verhaaltje voorlezen, indien nodig nogmaals een volgend keer. Alle leerlingen van de groep mogen gaan tekenen. De leerkracht helpt hen bij de keuze van het […]

Introductie Creatief tekenen voor het basisonderwijs

De gloednieuwe lesmethode ‘Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs’, bestaat uit veertig tekenopdrachten en een begeleidershandleiding, is een fris uitziend pakket met opdrachten waar ieder kind in uit kan blinken. De nadruk ligt niet op tekenen maar op het ontwikkelen van creativiteit en alle daar bij horende kwaliteiten. Het leren tekenen is een automatisch gevolg van […]

Jouw planeet

Deze les duurt max 1 uur. Er is een mogelijkheid om deze les te verlengen in overleg met een bijpassende opdracht.
Wat is er te zien op jouw planeet? Welke kleur heeft jouw planeet? Hoe groot is jouw planeet? Allemaal vragen die deze workshop persoonlijker maken voor de kinderen. Met materialen zoals gekleurd papier, lijm, stiften en verschillende soorten krijtjes kunnen de kinderen hun eigen planeet maken. Het doel is dat alle planeten van de kinderen […]

Experimenteren met houtskool

In deze les ligt experimenteren centraal. Houtskool is een superleuk en interessant materiaal om met kinderen te onderzoeken. Dit doen we eerst door middel van een test papier. Met tape, wattenstaafjes, papier, gummen en andere materialen experimenteren de kinderen om vervolgens een tekening te maken op a3 formaat met de geoefende technieken.

Tussen Kunst en Klank

Wanneer beeldende kunst en muziek samenkomen, gaan ze een dialoog aan en versterken elkaar – dat is de gedachte achter het onderwijsprogramma ‘Tussen Kunst en Klank’. Musici en kunstdocenten nemen de leerlingen mee op een ontdekkingsreis langs beeldende kunst, erfgoed en muziek. Schooljaar 2023 / 2024 zijn we te gast bij Boijmans op Zuid en […]

Olli begint een orkest

Op een dag trekt Olli met zijn trompet erop uit. Hij gaat op reis en droomt ervan om een groot orkest te beginnen. Onderweg ontmoet hij andere muzikanten die elkaar niet kunnen verstaan, maar er is een taal die ze allemaal spreken: de taal van muziek. Muziek verbindt niet alleen hun vriendschap maar verovert ook […]

ICC date

Als cultuurcoördinator heb je af en toe behoefte om ervaringen te delen en tips te krijgen over de aanpak van cultuureducatie op school en het aanbod. We organiseren daarom een ICC date alleen voor cultuurcoördinator. Praat bij met collega’s en stel je vragen aan het CmK. Datum: Maandag 30 oktober 2023 16.15 – 17.30 Locatie: […]

Bolleke

Als Bolleke geboren wordt, dan gebeurt dat met een geweldige knal. Ze rolt daarna verbaasd van de ene ontmoeting in de andere. Overal zijn dingen die net zo rond zijn als zij. Maar al die dingen weten precies waar ze goed in zijn. Of waarvoor ze zijn gemaakt. Of waar ze thuishoren. Bolleke niet. Ze […]

Workshop Leesplezier (reprise)

Leesplezier is de basis van lezen. Vanuit dit plezier kun je verder bouwen naar leesvoorkeur en leescompetentie. Basisscholen stellen zich tot doel om leerlingen te helpen een goede leesgewoonte en een goede leesvaardigheid te ontwikkelen. Kerndoel 9 van het basisonderwijs stelt dat leerlingen “plezier moeten krijgen in het lezen”. Geef leesbevordering een prikkel binnen het […]

Losse ICC modules

Een aantal van de lessen uit de ICC training worden ook als losse modules aangeboden. Ben je al ICCer maar wil je een opfrisser? Dan kan dat tijdens deze modules; Woensdag 22 november 2023 – Cultuurbudgetten – begroting – draagvlak Woensdag 21 februari 2024 – Creatief Proces – Leerlijnen – Procesgerichte didactiek Woensdag 3 april […]

Bijscholing

Het is belangrijk om je als kunstenaar, kunstdocent en cultuuraanbieder te blijven ontwikkelen en vernieuwen. Bijscholing is voor zzp’ers misschien minder eenvoudig en vanzelfsprekend dan voor organisaties. Toch zijn er veel mogelijkheden om zowel vakinhoudelijk als zakelijk je deskundigheid te vergroten. Ook bestaan er subsidies om jouw ontwikkeling (deels) te financieren. Onderstaand vind je een overzicht.

Werktuig PPO
Bij Werktuig PPO kun je een aanvraag indienen tot medefinanciering van je PPO, je Permanente Professionele Ontwikkeling in de culturele of creatieve sector. Je kunt zelf kiezen welke opleiding, cursus of begeleiding voor jouw van belang is. Zie www.werktuigppo.nl.

LKCA
Het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst zet zich in om de aandacht voor cultuureducatie, cultuurparticipatie en de toegankelijkheid van cultuur te vergroten. Hier is veel gedegen kennis te vinden over cultuureducatie. LKCA organiseert (online) bijeenkomsten voor bijscholing en kennisdeling. Zie www.lkca.nl/agenda.

Cultuur+Ondernemen
Een kennisplatform voor ondernemerschap in de culturele en creatieve sector. Voor kunstenaars en creatieve makers, maar ook voor zakelijk leiders, medewerkers, bestuurders en toezichthouders. Diverse mogelijkheden voor advies, begeleiding en leningen. Zie www.cultuur-ondernemen.nl.

Kunstgebouw Academie
Kunstgebouw adviseert en ondersteunt culturele organisaties in Zuid-Holland op het gebied van cultuuronderwijs en cultuurparticipatie. Kunstgebouw biedt diverse vormen van scholing aan om de professionaliteit van cultuuraanbieders ICC’ers te vergroten. Zie www.kunstgebouw.nl.

KCR
KCR is het Rotterdams kenniscentrum op het gebied van cultuuronderwijs en – educatie. KCR biedt scholing en training voor professionals uit zowel het onderwijs als de cultuursector.
Zie www.kc-r.nl.

Gezamenlijk bijscholing

Binnen ons Netwerk Cultuureducatie Hoeksche Waard organiseren we graag bijscholing die voor de meeste netwerkleden relevant en interessant is. Zo volgden we in 2018 gezamenlijk een training ‘Fondsenwerving voor cultuuronderwijs’ door Mocca Amsterdam en in 2019 een social media-training door Ingka Communicatie. Tijdens de Cultuurdate 2021 werd onze kennis over de betekenis van cultuureducatie voor de hersenontwikkeling van kinderen bijgespijkerd door Mark Mieras.

Netwerkleden kunnen zelf initiatief nemen tot het organiseren van gezamenlijke bijscholing. Via CmK zijn vaak nog mogelijkheden voor financiële ondersteuning. Neem hiervoor contact op met de werkgroep: werkgroep@cultuureducatiehw.nl.