Creatieve portretten

In deze les staat het kind centraal. Hoe zie ik eruit? Waar zitten mijn ogen, neus en mond? Op 3 verschillende creatieve manieren gaan de kinderen aan de slag met jezelf en de ander tekenen. Hierdoor zijn ze in contact met elkaar en zichzelf. De kinderen werken in duo’s, maar ook individueel. Tijdens de workshop […]

Happy stone

In de Happy stone les gaan we in op wat de kinderen belangrijk vinden in de wereld. Is er bijvoorbeeld een boodschap die ze mee willen geven aan andere? Of is er iets wat ze heel waardevol vinden? Met verf beschilderen we de happy stone.

Mensfiguren geinspireerd op Keith Haring

2 lessen van 1 uur
Met verschillende technieken zoals ijzerdraad en klei gaan we aan de slag met het maken van mensfiguren. De leerlingen worden geïnspireerd door Keith Haring en zijn kunst. De leerlingen worden fysiek ook betrokken bij de lessen waardoor hun kunstwerk echt een persoonlijke schat is.

Bijzondere portrettekening

In deze activiteit ligt de focus los te komen van het “normaal” tekenen. De kinderen gaan individueel, maar ook met elkaar kijken, beleven en tekenen. Dit geïnspireerd op verschillende grote meesters en hoe hun portretten tekenen. De kinderen hebben zo hun eigen individuele kunstwerk maar hebben ook samengewerkt.

Picasso Portret

Deze les duurt max 1.5 uur.
Geïnspireerd op de kunstenaar Pablo Picasso gaan we aan de slag met verschillende materialen zals karton, tijdschriften, stiften en meer! Met deze materialen kunnen de kinderen zelf hun gezicht samenstellen en invullen met patronen, kleuren en vormen uit tijdschriften of eigen fantasie. Deze les kan verlengd worden door met klei aan de slag te gaan […]

Aanbod op aanvraag/thema

In overleg
In dit kopje aanbod op aanvraag wil ik graag samen met de desbetreffende school in gesprek gaan over actuele thema’s en onderwerpen die op dat moment spelen in de school. Hierdoor is mijn doel om beter aan te sluiten bij het lesprogramma, maar ook de beeldende lessen inclusiever en vakoverstijgend te maken. Een echte beleving […]

Poppentheater Madelief

Poppentheater Madelief heeft een koffer vol leuke liedjes en verhalen. Zoals voor groep 1 en 2 Panda gaat naar zee en voor groep 3 en 4 We hebben er een geitje bij. Mail voor een prijsopgave of andere mogelijkheden naar Martine van Wensveen martinevanwensveen@gmail.com

Hoe zie jij eruit als je een boom was?

in blokjes duren deze lessen per stuk 1 uur (anders rond de 2.5 uur achter elkaar, voor jonge kinderen wel langer)
Hoe zie jij eruit als je een boom was? Dat is de vraag die ik aan de kinderen stel nadat ik ze verschillende bomen heb laten zien. Heb jij een dikke stam? Heb jij grote takken? Zo stel ik een aantal vragen aan de kinderen. (ik ga het liefst nog naar een groene omgeving met […]

Illustreren van een peuterverhaaltje

meerdere bezoeken
Het peuterverhaaltje is geschreven door auteur Thecla Bovenberg. Het is in kleine stukjes geknipt, zodat duidelijk is welk stukje tekst op een bladzijde hoort. De eerste keer zal ik het verhaaltje voorlezen, indien nodig nogmaals een volgend keer. Alle leerlingen van de groep mogen gaan tekenen. De leerkracht helpt hen bij de keuze van het […]

Introductie Creatief tekenen voor het basisonderwijs

De gloednieuwe lesmethode ‘Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs’, bestaat uit veertig tekenopdrachten en een begeleidershandleiding, is een fris uitziend pakket met opdrachten waar ieder kind in uit kan blinken. De nadruk ligt niet op tekenen maar op het ontwikkelen van creativiteit en alle daar bij horende kwaliteiten. Het leren tekenen is een automatisch gevolg van […]

Jouw planeet

Deze les duurt max 1 uur. Er is een mogelijkheid om deze les te verlengen in overleg met een bijpassende opdracht.
Wat is er te zien op jouw planeet? Welke kleur heeft jouw planeet? Hoe groot is jouw planeet? Allemaal vragen die deze workshop persoonlijker maken voor de kinderen. Met materialen zoals gekleurd papier, lijm, stiften en verschillende soorten krijtjes kunnen de kinderen hun eigen planeet maken. Het doel is dat alle planeten van de kinderen […]
Contact Info
Telefoon: 06-40487718
Filosoferen op School
Het complete aanbod voor het filosoferen in de basisschool

Van filosoferen word je beter! Beter in vragen stellen, denken en luisteren, begrijpen en leren, oordelen uitstellen en keuzes maken. Zo bereid je kinderen voor op het leven in een complexe en snel veranderende wereld.

FILOSOFEREN OP SCHOOL biedt teamtrainingen, gastlessen en coaching in de klas en begeleidt op die manier scholen bij het succesvol implementeren van de filosofische dialoog in het basisonderwijs. De uitgebreide website filosoferenopschool.nl voorziet in gespreksmaterialen en leerlijnen, zoals de leerlijn Filosoferen en burgerschap. Maandelijks verstuurt FILOSOFEREN OP SCHOOL een themakalender met inspiratie voor goede gesprekken aansluitend bij de onderwijsjaarkalender, de actualiteit en de seizoenen.

De omvangrijke database met gespreksmaterialen voor kinderen en volwassen van filosoferenopschool.nl won in 2019 de Berrie Heesen Publieksprijs en kreeg een eervolle vermelding van de vakjury.

Zelf denken, samen wijzer

Aanbod

Online lesmaterialen Filosoferen op school

In de online database van FILOSOFEREN OP SCHOOL vind je een schat aan materialen om filosofische gesprekken  voor te bereiden en uit te voeren. Je kunt daarin zoeken op categorie, onderwerp of boektitel. Als levende leerlijn biedt FILOSOFEREN OP SCHOOL bovendien een maandelijkse themakalender met links naar bestaande en nieuwe materialen in de online database. Zo […]

Teamtraining – Filosoferen in de klas

De teamtraining Filosoferen in de klas is een vervolg op de basistraining Filosoferen op school gaat dieper in op het filosoferen met kinderen in verschillende ontwikkelingsfasen. De rol en houding van de leerkracht als gespreksleider krijgen bijzondere aandacht, omdat veel leerkrachten in de praktijk moeite hebben met het wisselen van hun rol van didacticus naar […]

Teamtraining – De basis van het filosoferen op school

Deze basistraining behandelt de uitgangspunten en voorwaarden voor het voeren van een filosofisch gesprek. De houding van de gespreksleider staat daarbij voorop – die is wezenlijk anders dan die van de didacticus. Vervolgens gaat het om de essentie van de filosofische vraag en het herkennen van oordelen, veronderstellingen en associaties. De praktische werkwijze in de dialoog […]

Inspiratieworkshop Filosoferen met prentenboeken

Prentenboeken en voorleesverhalen vormen een prachtig uitgangspunt voor onderzoekende gesprekken met jonge kinderen. Daarmee oefenen zij de vaardigheden die horen bij het filosoferen: zelfstandig nadenken over vragen, begrijpend luisteren, sociale interactie, respect en waardering opbrengen voor andere meningen. Tegelijkertijd is het soms moeilijk voor kleuters om zo’n gesprek te voeren. Hoe pak je dat aan? […]

Inspiratieworkshop Filosoferen tijdens de Kinderboekenweek

Voor de Kinderboekenweek biedt FILOSOFEREN OP SCHOOL jaarlijks een inspiratieworkshop en gespreksmateriaal om te filosoferen bij het thema van de Kinderboekenweek, aan de hand van kerntitels van CPNB, recente en klassieke aanvullingen daarop, prentenboeken en gedichten. In de workshop wordt het thema vanuit diverse invalshoeken filosofisch belicht, krijg je een toelichting bij het gespreksmateriaal en oefen […]