Bezoek kabouterzolder

Op de kabouterzolder worden ze verwelkomd door kabouter Spruiteprak en zijn vrouwtje en dan: Luisteren naar het verhaal “van een kabouter die niet met vakantie wilde” Spelen in een van de hoeken: De leeshoek De speelhoek Het kabouterspeelhuis De meccanospeeltuin De kabouterspeelboot De dvd-hoek met David de kabouter De knutseltafel Naar hartenlust kunnen ze zich […]

Bezoek Rien Poortvlietmuseum

Voor kinderen vanaf 7 jaar is er veel te beleven bij het Rien Poortvlietmuseum Een rondleiding door het museum om kennis te nemen van het leven en werken van de vertellende schilder Rien Poortvliet. Een gids geeft de nodige toelichting. Een ontdekkingstocht voor twee leeftijdsgroepen: Voor kinderen van 10 jaar en ouder Het maken van […]

Het kabouterpad op Tiengemeten

Het kabouterpad verbindt het Rien Poortvlietmuseum met het Landbouwmuseum. Met behulp van het kabouterboekje wordt de route afgelegd. Bij elke kabouter die ze passeren moet een opdracht vervuld worden. Doen ze alles goed, gaan ze naar huis met een heus kabouterdiploma! Ze kunnen zelfs een knapzak kopen met inhoud om onderweg wat te drinken en […]

Bezoek Landbouwmuseum Tiengemeten

In en om het museum kun je een interessante speurtocht doen om allerlei interessante dingen van de landbouw te ontdekken. De gidsen kunnen je alles vertellen hoe de gewassen in het verleden en nu geteeld worden en zeker ook heel belangrijk : ze kunnen je ook haarfijn vertellen welke gewassen voor de menselijke consumptie en […]

Workshop Gitaar

Een workshop gitaar??? Kan dat in anderhalf uur??? Ja dus! Het is vooral een kennismaking met het instrument waarbij we ook serieus musiceren! Er worden simpele oefeningen gedaan, het gaat dan vooral om samenwerken en luisteren naar elkaar. Je moet echt hetzelfde doen om de boel niet in een chaos te laten eindigen. Ook deze […]

Workshop Djembé

60 minuten (of langer als het leuk is)
Via de digitale snelweg horen we de geïnteresseerden denken; “Ja maar dat weten we nu wel!!” Via dezelfde snelweg kunnen we melden dat zulks bepaald niet het geval is!! Het waarom? Vrij simpel……de kinderen hebben nog niet eerder een workshop djembé van De Vrolijke Nood gehad! De workshop staat niet in het teken van wat […]

Workshop Loopen

Een looper (spreekt men uit als loeper) is een digitaal apparaat waarmee je geluiden kunt opnemen, van stemmen tot muziekinstrumenten en datgene wat je opneemt blijft zich vervolgens herhalen.

Coco kan het

Vandaag is de grote dag. Alle babyvogels gaan voor de allereerste keer vliegen. Maar Coco durft niet. Ze wil veilig in haar nestje blijven, bij mama. Misschien wil Coco wel als wij haar helpen? Ga je mee op avontuur? Een gezellige, interactieve voorstelling, met fijne klanken en gezellige liedjes. Bekijk ook dit filmpje.    

Mission Symphonic – Kraak de code

Na drie succesvolle Mission Symphonics is het tijd voor een nieuwe editie vol met nieuwe muziek en een nieuw spannend verhaal, zowel online als offline in de zaal. Iets met het kraken van een muzikale code… Met het muziekproject Mission Symphonic maken leerlingen van groep 7/8 kennis met de wereld van de klassieke muziek. Samen […]

Workshop Weblog schrijven

Lokatie Op school of in de bibliotheek
Duur 2 uur
Aantal deelnemers Max. 25
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 7 en 8
  • Onderbouw Voortgezet Onderwijs
Disciplines
  • Taal en verhaal
Competenties
  • Creatief denken
  • Kind als kunstenaar
  • Ambacht en instrument
  • Presenteren
Beschrijving
Een weblog is een website waarop je regelmatig berichten zet: nieuwsberichten, meningen, gedachten, gebeurtenissen en ervaringen. Het is in feite een soort dagboek of plakboek. Deze workshop gaat over weblogschrijven: waar schrijf je over, hoe bedenk je je onderwerpen, hoe maak je je teksten interessant voor je lezers? Dat oefenen we aan de hand van een fictieve weblog: een vervolgverhaal in korte episodes over een zelfbedachte hoofdpersoon.

We starten de workshop met een inleiding op de weblog en het gebruik van internet voor het publiceren van je verhalen. Vervolgens gaan we aan de slag met het bedenken van een hoofdpersoon. We denken na over de context van de weblog en de hoofdpersoon. In welke ‘wereld’ leeft de hoofdpersoon, waar speelt zijn leven zich af? Welke gebeurtenissen, ideeën, activiteiten passen bij zijn leefwereld? Waar laat je je blog beginnen en naar welk moment werk je toe in je verhaal?

Daarop volgt een korte stijloefening die de leerlingen helpt aansprekend te vertellen en zich bij het schrijven in te leven in de lezer. Op de computer of op papier schrijven de leerlingen ten minste drie korte berichten voor de weblog, die de sfeer en de verhaallijn weergeven. Alle leerlingen schrijven in de ik-vorm. Ter afsluiting lezen we enkele blogberichten voor voor de klas.
Aanbieder
Filosoferen, schrijven en verbeelden
Creativiteit stimuleren = voorwaarden scheppen voor het onverwachte.