Coco kan het

Vandaag is de grote dag. Alle babyvogels gaan voor de allereerste keer vliegen. Maar Coco durft niet. Ze wil veilig in haar nestje blijven, bij mama. Misschien wil Coco wel als wij haar helpen? Ga je mee op avontuur? Een gezellige, interactieve voorstelling, met fijne klanken en gezellige liedjes. Bekijk ook dit filmpje.    

Mission Symphonic – Kraak de code

Na drie succesvolle Mission Symphonics is het tijd voor een nieuwe editie vol met nieuwe muziek en een nieuw spannend verhaal, zowel online als offline in de zaal. Iets met het kraken van een muzikale code… Met het muziekproject Mission Symphonic maken leerlingen van groep 7/8 kennis met de wereld van de klassieke muziek. Samen […]

Feest

In een flat in de stad wonen de vijf beste vrienden van Winston. Hij is op weg om bij ieder een uitnodiging in de brievenbus te doen voor zijn speciale Maan Feest. Nu maar hopen dat al zijn vrienden komen… In samenwerking met het Wereldmuseum maakt het Rotterdams Philharmonisch Orkest de voorstelling FEEST! We stappen […]

Liedjes uit de Oude Doos

In deze voorstelling worden oude kinderliedjes afgestoft en weer tot leven gezongen. Een ensemble van Rotterdams Philharmonisch Orkest laat samen met behulp van de online methode van ZangExpress de kinderen uit de onderbouw meezingen met bekende en minder bekende kinderliedjes uit diverse landen. Dora en haar muzikale verhuizers zijn bezig met een oud dametje te […]

Museumbezoek Het Land van Strijen

Streekmuseum Het Land van Strijen ontvangt graag schoolklassen voor een leuke, gratis rondleiding. Boek je gratis busritje via het Streekbusmuseum via het CmK: hwagemakers@debhw.nl. De gemeente Hoeksche Waard biedt iedere school één ritje per schooljaar aan met de museumbus.

Vos en Haas in gevaar – Houtjetouwtje

Een verfilming van de theatervoorstelling over Vos en Haas, compleet met digitale lesopdrachten. Gewoon op het digibord in de klas! Haas leest een prachtig sprookjesboek. Terwijl zij droomt van een prins die haar komt redden, wil Vos met haar spelen. Maar Haas is diep verzonken in haar verhaal en stuurt Vos naar Ever. Ever weet […]

Poppentheatercabaret – Poppentheater Jacobus Wieman

Handje de handschoen, Bout Big en Klier de gier, ze spelen allemaal hun eigen(zinnige) rol in deze cabareteske poppentheatervoorstelling. Op humoristische en onderhoudende manier laat poppenspeler Koos Wieman iedere pop als typetje tot leven komen en laat daarmee zien welke poppenspel technieken er bestaan. De marionet Heks sluit de rij in deze fantasierijke voorstelling. Het […]

Peter Peper – IJsbeerINC. en Hotel Modern

Milan en Yalan willen graag een ‘rijsttafel’ maken, maar weten niet hoe… Wat nu? Plotseling verschijnt Peter Peper, een piraat uit lang vervlogen tijden. Hij neemt hen mee op reis door de tijd. Ze varen over woeste oceanen, raken de weg kwijt en spoelen aan op het eiland Banda. Ze klauteren over rotsen van gember […]

De Wondertuin – Theater Stof

Verwonder en ontdek mee in een tuin waarin alles groeit… In de wondertuin groeit en beweegt alles mee op het ritme van de natuur. Vogels vliegen over, een rups knabbelt aan een blaadje, een plantje steekt voor het eerst zijn hoofd voorzichtig boven de grond uit en verandert langzaam in een grote, geurende bloem. Maar […]

Verhalenvertelspel maken in de klas

Lokatie Op school
Duur 75 minuten
Aantal deelnemers 30
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
Disciplines
  • Taal en verhaal
Competenties
  • Beleven
  • Creatief denken
  • Presenteren
Beschrijving
In deze workshop spelen de leerlingen het Verhalenvertelspel en maken zij vervolgens zelf zo'n spel voor in de klas. Een verhalenvertelspel bestaat uit een stapel kaarten met woorden of afbeeldingen. De kinderen zitten in een kring en bedenken gezamenlijk een verhaal aan de hand van de kaarten. Wie wil vertellen trekt een kaart uit de stapel. Het woord of de afbeelding (een prins, een gouden beker, een zonsondergang, een zwarte raaf, een zwemmer, een schip) op de kaart geeft telkens aan waar het verhaal heen gaat. De verteller gebruikt zijn fantasie en vertelkracht om de kaart een plek te geven in het verhaal dat met de groep wordt verteld. Wanneer hij of zij is uitverteld, gaat een volgende verteller verder door opnieuw een kaart te trekken. Na het oefenen van het spel werken de kinderen in een gestructureerde opzet in taal en beeld aan hun vertelspel voor de klas.

De workshop levert een bijdrage aan de verbeeldingskracht en het creatieve denken van kinderen, evenals aan taalplezier en woordenschat. De kinderen oefenen in presenteren door in de kring te vertellen.
Aanbieder
Filosoferen, schrijven en verbeelden
Creativiteit stimuleren = voorwaarden scheppen voor het onverwachte.