Bezoek kabouterzolder

Op de kabouterzolder worden ze verwelkomd door kabouter Spruiteprak en zijn vrouwtje en dan: Luisteren naar het verhaal “van een kabouter die niet met vakantie wilde” Spelen in een van de hoeken: De leeshoek De speelhoek Het kabouterspeelhuis De meccanospeeltuin De kabouterspeelboot De dvd-hoek met David de kabouter De knutseltafel Naar hartenlust kunnen ze zich […]

Bezoek Rien Poortvlietmuseum

Voor kinderen vanaf 7 jaar is er veel te beleven bij het Rien Poortvlietmuseum Een rondleiding door het museum om kennis te nemen van het leven en werken van de vertellende schilder Rien Poortvliet. Een gids geeft de nodige toelichting. Een ontdekkingstocht voor twee leeftijdsgroepen: Voor kinderen van 10 jaar en ouder Het maken van […]

Het kabouterpad op Tiengemeten

Het kabouterpad verbindt het Rien Poortvlietmuseum met het Landbouwmuseum. Met behulp van het kabouterboekje wordt de route afgelegd. Bij elke kabouter die ze passeren moet een opdracht vervuld worden. Doen ze alles goed, gaan ze naar huis met een heus kabouterdiploma! Ze kunnen zelfs een knapzak kopen met inhoud om onderweg wat te drinken en […]

Bezoek Landbouwmuseum Tiengemeten

In en om het museum kun je een interessante speurtocht doen om allerlei interessante dingen van de landbouw te ontdekken. De gidsen kunnen je alles vertellen hoe de gewassen in het verleden en nu geteeld worden en zeker ook heel belangrijk : ze kunnen je ook haarfijn vertellen welke gewassen voor de menselijke consumptie en […]

Workshop Gitaar

Een workshop gitaar??? Kan dat in anderhalf uur??? Ja dus! Het is vooral een kennismaking met het instrument waarbij we ook serieus musiceren! Er worden simpele oefeningen gedaan, het gaat dan vooral om samenwerken en luisteren naar elkaar. Je moet echt hetzelfde doen om de boel niet in een chaos te laten eindigen. Ook deze […]

Workshop Djembé

60 minuten (of langer als het leuk is)
Via de digitale snelweg horen we de geïnteresseerden denken; “Ja maar dat weten we nu wel!!” Via dezelfde snelweg kunnen we melden dat zulks bepaald niet het geval is!! Het waarom? Vrij simpel……de kinderen hebben nog niet eerder een workshop djembé van De Vrolijke Nood gehad! De workshop staat niet in het teken van wat […]

Workshop Loopen

Een looper (spreekt men uit als loeper) is een digitaal apparaat waarmee je geluiden kunt opnemen, van stemmen tot muziekinstrumenten en datgene wat je opneemt blijft zich vervolgens herhalen.

Coco kan het

Vandaag is de grote dag. Alle babyvogels gaan voor de allereerste keer vliegen. Maar Coco durft niet. Ze wil veilig in haar nestje blijven, bij mama. Misschien wil Coco wel als wij haar helpen? Ga je mee op avontuur? Een gezellige, interactieve voorstelling, met fijne klanken en gezellige liedjes. Bekijk ook dit filmpje.    

Mission Symphonic – Kraak de code

Na drie succesvolle Mission Symphonics is het tijd voor een nieuwe editie vol met nieuwe muziek en een nieuw spannend verhaal, zowel online als offline in de zaal. Iets met het kraken van een muzikale code… Met het muziekproject Mission Symphonic maken leerlingen van groep 7/8 kennis met de wereld van de klassieke muziek. Samen […]

Van papier naar performance

Aanbieder RHO Toneel
Lokatie op school
Duur 60-90 minuten per les
Aantal deelnemers 15-35 leerlingen + leerkracht
Prijs vanaf 80 euro per les
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 7 en 8
Disciplines
  • Taal en verhaal
  • Theater
Competenties
  • Beleven
  • Creatief denken
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Ambacht en instrument
  • Presenteren
  • Reflecteren
Beschrijving
Van papier naar performance kan als losse gastles (workshop) gegeven worden. Het is ook mogelijk om er een lessenserie van te maken, waarbij de leerkracht door de vakdocent wordt gecoacht om zelf van papier (boek/script) naar performance (vormgegeven scène voor publiek) te komen met de klas.

Ieder schooljaar staat er een nieuwe theatertekst centraal. De vakdocent bouwt hier een theaterles omheen. Aan het begin van de les lezen en bespreken we samen een theatertekst. Via simpele spelopdrachten worden de leerlingen vakkundig gestimuleerd om hun eigen verbeeldingskracht en spelinstrument (lichaam, stem en mimiek) in te zetten om vorm te geven aan de theatertekst. Ze leren hoe je van een tekst op papier naar een overtuigende en levendige performance komt.

De leerlingen leren elkaar via spel op een andere manier kennen en maken veel plezier. De leerkracht krijgt handvatten om een theaterscène vorm te geven met de klas. De werkvormen die aan bod komen zijn ook gemakkelijk in te zetten bij het maken van een eindvoorstelling of musical.

Resultaten
De leerlingen hebben geleerd hoe je vorm geeft aan een theatertekst. Ze hebben een rolverdeling gemaakt, kennisgemaakt met hun eigen spelinstrument (lichaamshouding, stem, mimiek) en dit ingezet om met behulp van simpele middelen een overtuigende en levendige performance neer te zetten voor (bekend) publiek.  
Aanbieder
Theater
Dromen, denken, durven, doen, doorzetten