Plons

Over een kleine kikker, die dapper genoeg is om haar hoofd boven water te steken. Kikker Kiki wordt geboren wordt als klein kikkervisje. Langzaam ontdekt Kiki de wereld om haar heen en raakt verwonderd door de schoonheid van de vijver. Een grote vis lijkt even heel gevaarlijk, maar blijkt haar te kunnen helpen. Kiki ziet […]

Meneer B. vliegt naar de maan

Van jongs af droomt Meneer B. van een reis naar de maan. Hij fantaseert met zijn modelbouwraket hoe dat zou gaan: Het aftellen, het opstijgen naar de ruimte en het landen op de maan. Om dan onder het genot van een heerlijke maanbanaan en een sterrenstofcocktail op het maanzandstrand te kijken naar de ondergaande aarde! […]

Een thuis voor muis

Boem! Muis landt met een plof op een plank midden in de boekenkast. Hij is niet zomaar een muis, vindt hij zelf, maar een muis van de bovenste plank. Een muis die samen met zijn nieuwe vrienden reist door alle elementen, aarde, lucht, water en vuur, op zoek naar zijn huis. Prachtig poppenspel van Poppentheater […]

De boekeling

Mevrouw Boekeling is gek is op boeken. Ze heeft een bijzondere stapel boeken, die ze met alle kinderen wil delen. Geen boek is hetzelfde. In haar handen komen de boeken tot leven. Ze veranderen in een auto, een trein, in een appel of een zee vol vissen. Maar er zijn ook eigenwijze boeken die dansen, […]

Kunstenaar in de klas

60 minuten
Kan je een echte kunstenaar herkennen? Loopt hij heel de dag met een penseel en schilderdoek in zijn handen. En wat is trouwens het verschil tussen een penseel en een kwast? Wat heb je allemaal nodig om een kunstwerk te maken? De workshop/kunstles begint met een korte introductie, Steve vertelt iets over zijn beroep als […]

Van prentenboek naar theater

45-60 minuten per les
Van prentenboek naar theater kan als losse gastles (workshop) gegeven worden. Het is ook mogelijk om er een lessenserie van te maken, waarbij de leerkracht door de vakdocent wordt gecoacht om zelf van prentenboek naar theater te komen met de klas. Ieder schooljaar staat er een nieuw prentenboek centraal. De vakdocent bouwt hier een dramales […]

Meespeeltheater ‘Eens was er…’

45 minuten
‘Eens was er’ is een interactieve voorstelling waarin bekende verhaallijnen en archetypen worden gehusseld en verdraaid tot een heerlijke hutspot van sprookjes. De voorstelling is gemaakt rondom de thema’s: sprookjes, tegenstellingen en vooroordelen. De kinderen krijgen een eigen rol in het verhaal en spelen stukjes mee. Ze beleven het verhaal zowel actief als receptief. Jullie […]

Van poëzie naar theater

45-60 minuten per les
Van poëzie naar theater kan als losse gastles (workshop) gegeven worden. Het is ook mogelijk om er een lessenserie van te maken, waarbij de leerkracht door de vakdocent wordt gecoacht om zelf van poëzie naar theater te komen met de klas. Ieder schooljaar staat er een nieuwe gedichtenbundel centraal. De vakdocent bouwt hier een theaterles […]

Van papier naar performance

60-90 minuten per les
Van papier naar performance kan als losse gastles (workshop) gegeven worden. Het is ook mogelijk om er een lessenserie van te maken, waarbij de leerkracht door de vakdocent wordt gecoacht om zelf van papier (boek/script) naar performance (vormgegeven scène voor publiek) te komen met de klas. Ieder schooljaar staat er een nieuwe theatertekst centraal. De […]

Theatervoorstelling: De droom van de Held

Duur 50 minuten
Aantal deelnemers 75 max
Prijs vanaf 285,-
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
Disciplines
  • Theater
Competenties
  • Beleven
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Presenteren
Beschrijving
Deze interactieve voorstelling gaat over het thema helden en heeft de vorm van een humoristisch sprookje. Het is een duidelijk omlijnd verhaal, verteld en gespeeld door een acteur, waarbij de kinderen zelf veel mogen meedoen en uitgenodigd worden om te anticiperen. Verrassende attributen en grappige personages zorgen voor een lage drempel bij samenspel en meedenken over het verloop van het stuk. Energiek spel, humor en deelname van kinderen uit het publiek zorgen voor een positieve en tevens leerzame ervaring.

Het verhaal
Het is midden in de nacht, en Hero ligt te woelen en te draaien. Hij droomt over een schitterende prinses. Als hij dan ineens wakker schrikt, weet hij wat hem te doen staat: Hij zal op zoek gaan naar het meisje van zijn dromen!
Op het paard van zijn vader rijd hij richting het donkere woud, het avontuur tegemoet. Hero blijkt dapperder te zijn dan hij ooit had durven dromen. Want als een echte held overwint hij een beer en neemt het op tegen de lachende tovenaar. Hero heeft het gevoel  dat hij in een sprookje is beland, en begrijpt dat hij nu alles op alles moet zetten. Hij baant zich een weg door een woeste oceaan een spookachtige kasteel. Hopelijk is hij op tijd om de prinses te redden van de …DRAAK!?!? Niemand anders dan de kinderen uit het publiek kunnen bepalen of Hero en de prinses lang en gelukkig zullen leven…

Opbrengsten
Bij deze voorstelling ontstaat een gevoel van samen aan een creatief product werken, een gevoel van flow. Het vraagt een stukje durf. De kinderen beelden een aspect op theatrale wijze uit of spelen mee in een scène van de voorstelling. Kinderen staan voor een publiek en voeren handelingen uit, de basis van acteren. Luisteren en kijken naar elkaar is daarbij een belangrijk onderdeel.
Aanbieder
Participatietheater
Theater om te ervaren: in de verbeelding, in het contact en in het samen doen.