The Battle – theaterworkshop

60 minuten
In de workshop “The Battle” ga je vooral aan de slag. Uit met het hoofd, aan met het lijf! Leerlingen en docenten krijgen inzicht in het theater maken met elkaar, met de klas. Zo ontdek je een ander talent!

Meneertje Rood Geel Blauw – De Vliegende Koffer

Meneertje Zwart staat voor een nieuw doek. Wat zal hij vandaag schilderen? Meneertje Wit komt erbij, maar die wil van geen kleur weten. Kunnen de Meneertjes Rood Geel Blauw voor inspiratie én kleur zorgen? Wat gebeurt er in het hoofd van een schilder? In Meneertje Rood Geel Blauw (4+) gaat het om kleur en de zoektocht ernaar. […]

Lessenreeks Musical: toneel, zang en dans

Tijdens een lessenreeks wordt meer uitgebreid gewerkt aan de drie musicaldisciplines; zingen, dansen en toneelspelen. De onderbouwleerlingen gaan met hun fantasie aan de slag en gebruiken hiervoor diverse muziekstijlen en verkleedspullen. De midden- en bovenbouwleerlingen gaan aan de slag met liedjes en toneelteksten.

Kriebelbeesten

In deze workshop duiken de leerlingen in het werk van modernisten zoals Chagall, Appel en Constant. Ze bestuderen hoe deze kunstenaars grote en kleine dieren op het doek weergaven. Daarna gaan ze zelf aan de slag. De leerlingen maken kennis met of versterken hun technieken in werken met textiel: ontwerpen, binden, knopen, vullen en versieren. […]

Tapdance en Body drumming

Deze activiteit kan als eenmalige kennismakingsworkshop aangeboden worden, maar ook als lessenserie van maximaal 10 lessen waarin gewerkt wordt aan een choreografie. De leerlingen gaan spelenderwijs aan de slag met ritmes met de voeten. Ze krijgen tapdance schoenen te leen en leren de techniek van het tapdansen. Aangevuld met Body drumming (ritmisch klappen op het […]

Workshop Rap

In de workshop Rap beginnen we met een stukje geschiedenis over hiphop en rap. Zo weten de leerlingen vanuit welke context we werken. Vervolgens gaan we dieper in op de technische kant waarbij o.a. rijm, ritme, metrum ter sprake komen. Daarna kunnen de deelnemers (zelfstandig of in kleine groepjes) aan de slag met het schrijven […]

Dieren in de jungle

De helft van de groep schildert onder begeleiding van Sandra een jungle. Er is aandacht voor kleuren mengen, licht/donker, veraf/dichtbij, groot/klein. De andere helft maakt onder begeleiding van Ginny een dierenstempel van reliëf behang en drukt deze af met de meegebrachte drukpers. Daarna worden de groepen gewisseld. Als afsluiting worden de afdrukken en stempels op […]

Bouwen met piepschuim

Als voorbereiding op de activiteit beginnen we met een voorleesverhaaltje, eventueel aansluitend bij een thema dat speelt in de klas. Vervolgens laten we zien hoe je met grote en kleine prikkers en piepschuimvlokken een mooi bouwwerk kunt maken. Daarna gaan de kinderen lekker zelf aan de slag. Niets moet, alles mag! Kleuters die erg snel […]

Lessenserie: ‘Een musical! Wat nu?!’

Aanbieder RHO Toneel
Duur 90 min.
Aantal deelnemers 1 klas
Prijs 285,-
Aantal lessen 3
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 7 en 8
Disciplines
  • Theater
Competenties
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Ambacht en instrument
  • Presenteren
Beschrijving

In deze korte lessenserie worden de leerlingen enthousiast gemaakt voor het spelen van een musical. Ze maken kennis met de basistechnieken van het toneelspelen en krijgen inzicht in alles wat er bij een musical komt kijken: spel, zang, dans, script, kostuums, decor, rekwisieten… en publiek!

Hoe speel je geloofwaardig dat je een oude opa bent, terwijl je zelf nog in groep 8 zit?
De leerlingen leren hun lichaam, stem en mimiek als instrument te gebruiken om een geloofwaardige rol neer te zetten.
Ook komt aan bod hoe je je verstaanbaar maakt voor publiek. Wat zijn zichtlijnen en hoe zorg ik dat het publiek alles goed kan zien? Wat kan ik tegen de zenuwen doen en hoe leer ik mijn tekst? De leerlingen leren zichzelf vol overgave, plezier en zelfvertrouwen presenteren voor publiek. Ze kunnen in groepjes scènes voorbereiden, leren zelfstandig een mise-en-scène bedenken en wennen aan de interactie tussen spelers en publiek.

Opbrengsten

Na afronding van deze lessenserie hebben de leerlingen spelplezier ervaren en weten hoe ze hun lichaam als instrument kunnen inzetten. Ze staan met plezier en zelfvertrouwen op het podium en krijgen praktische handvatten mee om samen met de leerkracht mee aan de slag te gaan!

Aanbieder
Theater
Dromen, denken, durven, doen, doorzetten