Plons

Over een kleine kikker, die dapper genoeg is om haar hoofd boven water te steken. Kikker Kiki wordt geboren wordt als klein kikkervisje. Langzaam ontdekt Kiki de wereld om haar heen en raakt verwonderd door de schoonheid van de vijver. Een grote vis lijkt even heel gevaarlijk, maar blijkt haar te kunnen helpen. Kiki ziet […]

Meneer B. vliegt naar de maan

Van jongs af droomt Meneer B. van een reis naar de maan. Hij fantaseert met zijn modelbouwraket hoe dat zou gaan: Het aftellen, het opstijgen naar de ruimte en het landen op de maan. Om dan onder het genot van een heerlijke maanbanaan en een sterrenstofcocktail op het maanzandstrand te kijken naar de ondergaande aarde! […]

Een thuis voor muis

Boem! Muis landt met een plof op een plank midden in de boekenkast. Hij is niet zomaar een muis, vindt hij zelf, maar een muis van de bovenste plank. Een muis die samen met zijn nieuwe vrienden reist door alle elementen, aarde, lucht, water en vuur, op zoek naar zijn huis. Prachtig poppenspel van Poppentheater […]

De boekeling

Mevrouw Boekeling is gek is op boeken. Ze heeft een bijzondere stapel boeken, die ze met alle kinderen wil delen. Geen boek is hetzelfde. In haar handen komen de boeken tot leven. Ze veranderen in een auto, een trein, in een appel of een zee vol vissen. Maar er zijn ook eigenwijze boeken die dansen, […]

Kunstenaar in de klas

60 minuten
Kan je een echte kunstenaar herkennen? Loopt hij heel de dag met een penseel en schilderdoek in zijn handen. En wat is trouwens het verschil tussen een penseel en een kwast? Wat heb je allemaal nodig om een kunstwerk te maken? De workshop/kunstles begint met een korte introductie, Steve vertelt iets over zijn beroep als […]

Van prentenboek naar theater

45-60 minuten per les
Van prentenboek naar theater kan als losse gastles (workshop) gegeven worden. Het is ook mogelijk om er een lessenserie van te maken, waarbij de leerkracht door de vakdocent wordt gecoacht om zelf van prentenboek naar theater te komen met de klas. Ieder schooljaar staat er een nieuw prentenboek centraal. De vakdocent bouwt hier een dramales […]

Meespeeltheater ‘Eens was er…’

45 minuten
‘Eens was er’ is een interactieve voorstelling waarin bekende verhaallijnen en archetypen worden gehusseld en verdraaid tot een heerlijke hutspot van sprookjes. De voorstelling is gemaakt rondom de thema’s: sprookjes, tegenstellingen en vooroordelen. De kinderen krijgen een eigen rol in het verhaal en spelen stukjes mee. Ze beleven het verhaal zowel actief als receptief. Jullie […]

Van poëzie naar theater

45-60 minuten per les
Van poëzie naar theater kan als losse gastles (workshop) gegeven worden. Het is ook mogelijk om er een lessenserie van te maken, waarbij de leerkracht door de vakdocent wordt gecoacht om zelf van poëzie naar theater te komen met de klas. Ieder schooljaar staat er een nieuwe gedichtenbundel centraal. De vakdocent bouwt hier een theaterles […]

Van papier naar performance

60-90 minuten per les
Van papier naar performance kan als losse gastles (workshop) gegeven worden. Het is ook mogelijk om er een lessenserie van te maken, waarbij de leerkracht door de vakdocent wordt gecoacht om zelf van papier (boek/script) naar performance (vormgegeven scène voor publiek) te komen met de klas. Ieder schooljaar staat er een nieuwe theatertekst centraal. De […]

Nationaal Media Paspoort

De jeugd leeft steeds meer in een 24/7 gemedialiseerde wereld en zijn op steeds jongere leeftijd online. Het wordt steeds moeilijker om ze hierin te begeleiden als opvoeder. Dit betekent dat kinderen zelfstandig beslissingen nemen over hun eigen online gedrag. Het is dus van belang dat kinderen slim leren omgaan met media en hiervoor strategieën […]

Find it

60 min (les in de bieb)
In groep 5/6 starten leerlingen waarschijnlijk met het schrijven van een werkstuk of het werken in projecten. De kinderen gaan daarbij over een zelfgekozen onderwerp vragen formuleren, informatie zoeken en de gevonden informatie in hun eigen woorden opschrijven. Een moeilijke vaardigheid, maar wel belangrijk om te leren. Want door een tekst in eigen woorden op […]

BoekToer

12 maanden (lang) 2 maanden (kort)
BoekToer is een verzameling vaste collectiepakketten – van leuke leesboeken voor alle leeftijden tot thematische collecties over allerlei onderwerpen – van elk veertig boeken groot. Ze kunnen naar keuze van de school en de Bibliotheek flexibel worden uitgeleend voor een periode van acht weken tot een schooljaar. Zo’n collectiepakket is ideaal als aanvulling op de […]

Poppenkastvoorstelling Marienepien

Poppenkastvoorstellingen die aansluiten op de belevingswereld van de kinderen. Tijdens de voorstellingen komen verschillende thema’s aan bod. Denk aan vriendschap, samenwerken, afscheid, sinterklaas en feest. Specifieke thema’s kunnen naar wens en in overleg worden verwerkt in bestaande voorstellingen. Poppentheater is een vorm van volkstheater die dicht bij de belevingswereld van kinderen ligt: een klein beetje […]

Schrijversbezoek

Een schrijversbezoek bevordert leesplezier en stimuleert het lezen enorm. Een schrijver of illustrator kan op één dag meerdere groepen bezoeken om zo de kosten te drukken en optimaal plezier uit het schrijversbezoek te halen. Vraag vrijblijvend een offerte aan. Bij het boeken via de Bibliotheek verzorgt de Bibliotheek een themakist met boeken van de schrijver/illustrator […]

Klassikaal ruilen

Kom iedere 6 weken met de groep boeken ruilen in de Bibliotheek. Als leerkracht kunt je zelf, dus ook zonder de groep erbij, boeken komen ruilen. Er wordt een speciaal pasje gemaakt dat in de Bibliotheek blijft.

Muziek- en zangmethode ZangExpress

onbeperkt
ZangExpress is een digitale methode voor muziekeducatie voor groep 1 t/m 8 van het basisonderwijs, in combinatie met deskundigheidsbevordering voor de groepsleerkracht. Via de methode “Teach the teacher” worden leerkrachten getraind om zelfstandig te kunnen werken met de digitale methode. Via handige tutorials (zoals mini-zanglessen, opwarmers en uitleg van ons play-along systeem voor schoolinstrumentarium) voor […]

Docententraining dans en/of drama

Vanuit een individuele docent of docententeam kan een scholingsbehoefte ontstaan om zelf meer dans en drama te integreren in de lessen in het kader van het leergebied kunstzinnige oriëntatie. Doelen kunnen zijn: thema’s en leerdoelen vertalen in drama- en/of dansactiviteiten; creëren van een drama- en/of dansles(cyclus); sociale vaardigheden integreren in drama- en/of dansactiviteiten; vrijer en […]

Positive Vibes

1 tot 2 uur - op maat
Positive Vibes is een mix van drama-oefeningen en NLP, een communicatiemodel voor het verkennen van ongekende mogelijkheden. Deze werkwijze is bedoeld om diverse onderwerpen op het gebied van communicatie, sociale en emotionele vaardigheden en groepsdynamica spelenderwijze aan te pakken. Zo wordt gewerkt met kennismaken, jezelf uiten met (lichaams)taal, waarnemen en interpreteren, kijken naar perspectieven en […]

Dansexpressie

1 tot 1,5 uur
Bij Dansexpressie gaan we aan de slag met het spelenderwijs verkennen van verschillende thema’s in dans. Dansexpressie maakt kinderen bewuster van hun lichaam en de mogelijkheden om zich te kunnen uiten. Centraal staat het vrije dansen aan de hand van opdrachten om iets uit te drukken. De kinderen bewegen en dansen zelf en doen een […]

Wensrollen

Stel je eens voor dat alles wat je wenst en wil zijn, al aanwezig en mogelijk is… Vanuit de behoeften en wensen van de kinderen creëren we wensrollen. De kinderen leren hun wensen te uiten in de vorm van beweging, tekenen en het neerzetten van een wensrol. Ze krijgen de ruimte om te experimenteren en […]

Fusion Bellydance

1 tot 1,5 uur
Tijdens de workshop Fusion Bellydance maken de leerlingen kennis met verschillende buikdansbewegingen en danscombinaties vanuit een mix van een aantal verschillende (buik)dansstijlen, Egyptisch, Oriëntaals-Marokkaans, Tribal en o.a. een beetje Afrikaans, Flamenco, Latin, Modern en Dansexpressie. We maken er een feestje van met mooie muntjessjaals en werken toe naar een korte choreografie. De workshop is toegespitst […]

Activiteiten op maat

Naast Rekendans® en Taaldans® biedt Sport- en Dansstudio Binnenmaas dans-, drama- en musicallessen op maat. De programma’s zijn naar de wensen en behoeften van de school in te vullen. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Taaldans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Tijdens zijn juni lezing “Actieve kinderen zijn blije kinderen” in Amsterdam, haalde Beweegprofessor Scherder verschillende wetenschappelijke onderzoeken aan. “Veel mensen weten niet dat je tijdens het bewegen ook aan […]

Rekendans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Bewegen en leren wordt in de neurowetenschap dus als een florissante combinatie bestempeld. Professor Scherder sprak over de essentie van beweging, muziek en denksport op school. Ik vroeg hem […]

Educatieve musicalprojecten op maat

De Dutch Junior Musical Academy kan ingezet worden voor diverse (cultuur)educatieve projecten op maat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan workshops of schoolmusicals. De Dutch Junior Musical Academy biedt kinderen lessen in musical, waarbij de focus ligt op kwaliteit en individualiteit. Dans, drama en zang vormen samen het geheel waarin kinderen zich onder professionele begeleiding op hun […]

Themacollectie

Bestel een collectie van ca. 35 materialen op maat. Altijd handig bij een project of thema. Voorbeelden van thema’s zijn: sport, lente, verkeer, Kinderboekenweek, winter, Tweede Wereldoorlog enz. Maar er is nog heel veel meer mogelijk. We kijken graag mee naar de mogelijkheden. De uitleentermijn bedraagt 6 weken.

Boekproeverij

Met groep 6, 7 en 8 op pad in de bibliotheek: met een boek in een hoek, en nog meer dan dat! In deze reis door de bibliotheek slaan leerlingen aan het lezen in de nieuwste en mooiste boeken en lossen ze vragen op met behulp van hun smartphone, de pc, de tablet en de […]

Duik in een boek

Een leuk, interactief voorleesprogramma in de bibliotheek rondom het prentenboek De Stip. We beginnen natuurlijk met het voorlezen van het boek en daarna gaan we een stippenschilderij maken. Iedereen is een kunstenaar!  

Escaperoom

Iedereen doet het wel eens, een gratis app downloaden en toegang geven voor het gebruik van gegevens. ‘Ik doe niks verkeerd, dus ik heb niks te verbergen’ is vaak het argument om je niet zo druk te maken over alle stukjes privacy die je inlevert. Toch heeft iedereen iets te verbergen. Je laat bijvoorbeeld ook […]

Leen een vertelkastje met 1 set vertelplaten

Verhalen uit prentenboeken komen tot leven met de Kamishibai: een Japans vertelkastje. Tijdens het voorlezen vanuit dit minitheatertje komen er gesprekken op gang over het onderwerp van het verhaal en vertellen kinderen hoe ze zelf in dit verhaal staan en wat ze zelf hebben beleefd. De leerkracht leent het kastje en de vertelplaten van de […]

Robottaal

Met deze les leren kinderen nadenken over computertaal zonder dat ze een computer nodig hebben. Bij welk symbool hoort welke actie? Door een “Robot Taal” op te schrijven voor een medeleerling maken leerlingen de verbinding tussen symbolen en acties die ze moeten uitvoeren met behulp van de plastic bekertjes. Het resultaat is een interactieve les […]

Boekenzoekspel

Hoe zoek je een leuk boek om te lezen? Met behulp van handige tips en een dobbelsteen gaan leerlingen uit groep 3 en 4 op zoek naar boeken. De allerleukste boeken mogen ze lenen en mee naar school nemen.

Reis door prentenboekenland

Voorlezen aan kinderen is heel belangrijk. Het prikkelt de fantasie, ontwikkelt het taalgevoel en bezorgt hen veel plezier. Kies daarom voor de Reis door Prentenboekenland voor groep 1/2! We gaan met groepjes kinderen, leesconsulenten, leerkrachten en ouders in alle hoeken van de bibliotheek voorlezen uit de mooiste prentenboeken, knutselen, liedjes zingen en spelen. Zo worden […]

Sandwichrobot

Met deze les ‘boterham smeren’ leren kinderen nadenken over computertaal zonder dat ze een computer nodig hebben. Hoe smeer je nu een boterham met hagelslag, welke stappen moet je daarvoor nemen en hoe leg je dat aan een robot (dus een computer) uit? Het resultaat is een interactieve les waarin leerlingen aan de slag gaan […]

Recycleworkshops

In de Kunstbus werken we met materialen van lokale ondernemers. Via Stichting De Uitdaging zijn wij verbonden met waanzinnige ondernemers. Zo kunnen we ook mensen bewust maken van duurzaamheid en de omgang met materialen. Van overgebleven resthout maken wij een schilderij of we handletteren er een gedicht op. Seizoensgebonden kleding uit de modewinkel gebruiken we voor […]

Oude Meesters

Tijdens deze workshop komen de Oude Meesters in de kunst aan bod. Hoe was hun leven? Hoe was hun kunst? Wat was hun inspiratie? Natuurlijk gaan de leerlingen zelf ook aan de slag. Ze gaan de kunstwerken namaken. Met lappen stof en alle materialen die nodig zijn wordt een kunstwerk nagebootst met de kinderen als […]

Textielworkshops

Ankie Winkelman is textielkunstenaar en oprichter van de Kunstbus. Zij gaat de scholen langs met haar knalgele bus en komt kunst brengen. Haar textielworkshops bevatten allemaal het onderdeel educatie. Waar wordt textiel van gemaakt, waar komt het vandaan en hoe kunnen we het recyclen. De volgende workshops kunnen worden geboekt: Vilten Tijdens deze workshop vilten […]

Activiteit op maat

AnkieSstudio biedt activiteiten op maat binnen de disciplines Beeldende Kunst en Mode en Textiel. Naar aanleiding van de vraag van de school wordt een activiteit ontwikkeld. Neem voor een afspraak contact op met Ankie.

Inspiratieworkshop Werken met textiel

Tijdens deze inspiratieworkshop geeft Ankie uitleg over het werken met textiel. Hoe ga je te werk met textiel, wat kun je ermee, hoe kun je op een andere manier kijken en werken? Ankie geeft tips en informatie voor vernieuwende activiteiten met kinderen en collega’s, die gericht zijn op passie in plaats van prestaties.

Vergeten Oorlog

Voor kinderen van nu is de Tweede Wereldoorlog lang geleden en ver weg. Jeugdboeken brengen deze periode weer tot leven. Vaak gaan ze over de Jodenvervolging, het verzet en onderduiken. Om ervoor te zorgen dat ook andere aspecten van de Tweede Wereldoorlog niet worden vergeten hebben de ‘Schrijvers van de Ronde Tafel’ in samenwerking met […]

Los! met verf

In de workshop ‘Los! met verf’ ontdekken kinderen hun schilderkwaliteiten door zonder vooropgezet plan in het creatieve proces te duiken. De resultaten zijn verrassend expressief. Een kunstenaar moet open staan voor het creatieve proces om verder te komen in zijn werk. Dat is soms best spannend. Loslaten wat je kent en kunt en door te […]

Tekenen met de natuur

1,5 uur
Van een klein blad, gevonden op straat, een groots kunstwerk maken? Ja, dat kan! In deze workshop kijken we naar de vorm en structuur van bladeren en vergroten we deze uit tot een onnatuurlijk groot formaat. Met fantasie kleuren we de bladeren, zo benadrukken we de schoonheid van de natuur. Er wordt gewerkt met potlood, houtskool […]

Museumbezoek voor Voortgezet Onderwijs

De thema’s van Museum Hoeksche Waard lenen zich goed voor lesprogramma’s voor middelbare scholieren. Het ontstaan van de Hoeksche Waard, rangen en standen, wonen/leven/werken in de Hoeksche Waard. Scholenbezoek vindt alleen op afspraak plaats, minimaal vier weken van tevoren. In overleg kunnen doel en werkwijze afgesproken worden. Aanmelden bij evenementen@museumhw.nl. CKV: In beide locaties zijn […]

Actie in Oost-Leeuwenstein

Museum Hoeksche Waard biedt voor de groepen 7 en 8 een afwisselend programma. De leerlingen maken kennis met de geschiedenis van de Hoeksche Waard en de personages van het museum, zoals de boer en de boerin, de arbeider, de dokter en het schoolkind. Naast de vaste opstelling in Oost-Leeuwenstein zijn er meerdere keren per jaar […]

Verzamelen

Terwijl de helft van de groep een rondleiding krijgt door ‘t Hof van Assendelft, is de andere helft bezig om met de ogen van een conservator voorwerpen uit de verzameling van het museum te onderzoeken. Natuurlijk wisselen de groepen van activiteit, zodat iedereen een deel van de verzameling heeft gezien. De leerlingen worden zich bewust van […]

Zoeken en vinden

Wat zag je in een buitenhuis van vroeger? In kleine groepjes zoeken de leerlingen met een foto in de hand naar een voorwerp. Bij dat voorwerp worden vragen gesteld om zo interessante, grappige of mooie dingen van vroeger te ontdekken. Aanvraag en informatie via evenementen@museumhw.nl, minimaal drie weken van te voren. Opbrengsten Beleven door zelf […]

Vroeger en nu

Hoe leefde de deftige dame van dit huis vroeger? Hoe werd de was gedaan, gekookt en wat deden de mensen nog meer? Leerlingen gaan in kleine groepjes met een begeleider door de vertrekken op de begane grond. Ze vinden daar iemand die hen helpt om het verschil tussen vroeger en nu te ontdekken aan de […]

Ping

‘Alles was ineens helemaal anders. Maar anders wordt na een tijdje ook weer gewoon.’ Ping vertelt ons hoe alles zo gekomen is: over haar moeder die voorgoed naar Mexico vertrok na de ruzies thuis, over haar opa en oma, over buurvrouw en politieagente Toos, over het eiland waar zij wonen, over ‘Het Van Alles En […]

Aladdin

Moes droomt ervan om prins te zijn. Hij wil iedereen in zijn land blij en gelukkig maken. Op een dag komt er een vreemde man aankloppen. Die beweert zijn oom te zijn en zegt de wens van Moes in vervulling te kunnen laten gaan: ‘Als je iets voor mij doet, dan maak ik van jou […]

Vos en Haas in gevaar

45 + evt. 60 min.
Haas leest een prachtig sprookjesboek. Terwijl zij droomt van een prins die haar komt redden, wil Vos met haar spelen. Maar Haas is diep verzonken in haar verhaal en stuurt Vos naar Ever, het avontuurlijke vriendje van Vos. Ever weet wel iets spannends om de aandacht van Haas te trekken. Als dat maar goed gaat! […]

Kerf de labjesrat

Kerf is een Labjesrat: Geboren in een laboratorium en gevlekt als een kat. Met een wel heel speciale staart. Wanneer hij jokt, verschijnt er een kerfje, een klein sneetje in zijn staart. Daarom heet hij Kerf! ‘Echt niet altijd leuk hoor.’ Er is nog meer bijzonders aan Kerf. ‘Ik heb twee hele gave papa’s, Fred […]

Droomzuchten

In haar slaapkamer speelt Roos met haar vriendjes. Als ze Oetje Uil in bed wil stoppen, verzint hij allemaal treuzelsmoesjes: Zijn pyjama is op vakantie, zijn knuffel is nog niet moe en Klaas Vaak heeft net een pauze. Roos heeft ze allemaal al eens gehoord. Oetje wil liever niet slapen, want de laatste tijd heeft […]

Elins huiskabouter

Elin is het liefste mensenkind volgens Tjovik Torgusson, bijgenaamd Kleintje. Kleintje is een van de jongste huiskabouters. Heel veel huizen in Zweden hebben hun eigen huiskabouter. Een paar keer per jaar vieren de huiskabouters feest met elkaar. Dan vertellen ze elkaar verhalen in plaats van dat ze het mensenhuis opruimen en de dieren verzorgen. Op […]

Eureka!

Eureka wil buiten spelen – rennen en springen, maar vooral: vliegen. Ze droomt ervan om astronaut te worden. Dat heeft ze niet van een vreemde. Haar vader is namelijk de handigste uitvinder die je je kunt voorstellen. Het hele huis is dan ook één grote werkplaats. Maar hij gebruikt zijn talent vooral om zijn dochter […]

Lessenserie: ‘Een musical! Wat nu?!’

90 min.
In deze korte lessenserie worden de leerlingen enthousiast gemaakt voor het spelen van een musical. Ze maken kennis met de basistechnieken van het toneelspelen en krijgen inzicht in alles wat er bij een musical komt kijken: spel, zang, dans, script, kostuums, decor, rekwisieten… en publiek! Hoe speel je geloofwaardig dat je een oude opa bent, […]

Record Your Song

Bart-Jan gaat aan de slag met een groep om een lied te maken van eigen tekst. Tijdens de workshop wordt gekeken hoe het moderne opnameproces werkt. Hierna gaan de deelnemers aan de slag met zelfgeschreven teksten en zullen zij de opname van hun eigen stemmen gaan ervaren. Opbrengsten De deelnemers leren naar elkaar te luisteren, […]

Droedelen

1 tot 2 uur
Droedelen is een begeleide tekenoefening met veel individuele vrijheid. Met droedelen stimuleert Arne van der Ree het creatief denken en doen van de deelnemer. Het is een goede, vrolijke oefening voor het zelfvertrouwen van zowel kind als volwassene. Tijdens de workshop geeft Arne een korte presentatie van zijn illustratiewerk. Een mooie start om de creativiteit […]

Workshop Cajón

In deze workshop leer je drummen op de cajón, ga je aan de slag met basistechniek, ritmes, samenspelen, improviseren en componeren. Het weghalen van drempels om jezelf te durven presenteren, het stimuleren van vertrouwen in het eigen kunnen en de overweldigende kracht van samenspel ervaren, zijn belangrijke doelstellingen in deze workshop. Naast het feit dat […]

Aan de slag met kunstenaar Steve Nijbroek

1-1,5 uur
Tijdens de workshops van Steve Nijbroek wordt er gezamenlijk of individueel een kunstwerk geproduceerd. Tijdens de les wordt ontdekt en ervaren hoe een kunstwerk ontstaat. Steve geeft hij workshops en lessenseries in de stijl van Cobra Art, met name Corneille en Karel Appel. Felle kleuren, vrolijke onderwerpen en dikke contouren. Opbrengsten Er wordt ervaren, ontdekt, […]

Workshop verhalen vertellen

1 tot 1,5 uur
De leerlingen luisteren naar een kort verhaal. Vervolgens benoemen ze wat ze gezien hebben: hoe is er verteld, wat doet de verteller met zijn lichaam, gezicht, stem, blik en bewegingen? Dan wordt gekeken naar de opbouw van een verhaal. In een korte versie van de workshop oefenen kinderen in tweetallen verschillende verteltechnieken en kunnen een […]

Online lesmaterialen Filosoferen op school

In de online database van FILOSOFEREN OP SCHOOL vind je een schat aan materialen om filosofische gesprekken in de klas, teamgesprekken en onderzoekende oudergesprekken voor te bereiden en uit te voeren. Bestel eenmalig je persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. De gebruiksduur is onbeperkt. Je hoeft je niet te abonneren, maar levert met je aanschaf een bijdrage aan de […]

Online cursus Filosoferen op school

De online cursus FILOSOFEREN OP SCHOOL gaat in op alle aspecten van het filosoferen op scholen: met leerlingen, collega’s en ouders. De cursus behandelt de verschillende soorten gesprekken en doelgroepen, de voorbereiding en uitvoering van filosofische gesprekken en hoe je je als gespreksleider kunt ontwikkelen, op jouw manier. De cursus is inhoudelijk, maar vooral ook praktijkgericht. In […]

Teamtraining – Filosoferen in de klas

De teamtraining Filosoferen in de klas is een vervolg op de basistraining Filosoferen op school gaat dieper in op het filosoferen met kinderen in verschillende ontwikkelingsfasen. De rol en houding van de leerkracht als gespreksleider krijgen bijzondere aandacht, omdat veel leerkrachten in de praktijk moeite hebben met het wisselen van hun rol van didacticus naar […]

Teamtraining – De basis van het filosoferen op school

Deze basistraining behandelt de uitgangspunten en voorwaarden voor het voeren van een filosofisch gesprek. De houding van de gespreksleider staat daarbij voorop – die is wezenlijk anders dan die van de didacticus. Vervolgens gaat het om de essentie van de filosofische vraag en het herkennen van oordelen, veronderstellingen en associaties. De praktische werkwijze in de dialoog […]

Inspiratieworkshop Filosoferen, schrijven en verbeelden

Hoe laten filosoferen en creativiteit in taal en beeld zich met elkaar verbinden? Welke rol speelt het onderzoekend denken in een creatief proces? Hoe is dat terug te zien in de kunsten, literatuur en poëzie? Maar ook: hoe verbind je een passende creatieve opdracht aan een gesprek in de klas? Daarover gaat deze inspirerende workshop […]

Inspiratieworkshop Filosoferen met prentenboeken

Prentenboeken en voorleesverhalen vormen een prachtig uitgangspunt voor onderzoekende gesprekken met jonge kinderen. Daarmee oefenen zij de vaardigheden die horen bij het filosoferen: zelfstandig nadenken over vragen, begrijpend luisteren, sociale interactie, respect en waardering opbrengen voor andere meningen. Tegelijkertijd is het soms moeilijk voor kleuters om zo’n gesprek te voeren. Hoe pak je dat aan? […]

Inspiratieworkshop Filosoferen tijdens de Kinderboekenweek

Voor de Kinderboekenweek biedt FILOSOFEREN OP SCHOOL jaarlijks een inspiratieworkshop en gespreksmateriaal om te filosoferen bij het thema van de Kinderboekenweek, aan de hand van kerntitels van CPNB, recente en klassieke aanvullingen daarop, prentenboeken en gedichten. In de workshop wordt het thema vanuit diverse invalshoeken filosofisch belicht, krijg je een toelichting bij het gespreksmateriaal en oefen […]

Verteller in de klas

45 tot 60 min.
De leerlingen luisteren en kijken naar een theatraal verteld verhaal, bijvoorbeeld een volksverhaal, een bewerking van een sprookje, een mythe of een legende. Al luisterend gaan kinderen mee op avontuur. Ze beleven het avontuur en maken er in hun hoofd zelf de beelden bij. De verbeeldingskracht en de fantasie worden daarmee ontwikkeld. Daarnaast is het […]

Workshop Weblog schrijven

Een weblog is een website waarop je regelmatig berichten zet: nieuwsberichten, meningen, gedachten, gebeurtenissen en ervaringen. Het is in feite een soort dagboek of plakboek. Deze workshop gaat over weblogschrijven: waar schrijf je over, hoe bedenk je je onderwerpen, hoe maak je je teksten interessant voor je lezers? Dat oefenen we aan de hand van […]

Workshop Verhalen schrijven

In deze workshop schrijven alle leerlingen zelf een verhaal en dat blijkt met wat inspiratie en structuur niet moeilijk en wèl heel leuk te zijn. We starten deze workshop met een kort gesprek over verhalen: Wat is een verhaal? Bestaan er goede en slechte verhalen? Welke soorten verhalen bestaan er? Wie vertelt of schrijft er […]

Workshop Poëzieposter

In deze workshop laten de leerlingen zich inspireren door gedichten van zowel Nederlandse als buitenlandse dichters. Samen lezen en bespreken ze wat de dichter wil uitdrukken in zijn gedicht. Daarnaast bespreken ze de kenmerken van een gedicht. Wat is een haiku, een rondeel en een imitatio-gedicht? Hoe kun je bij het schrijven van een gedicht […]

Een verhaal in de kamishibai

In deze workshop maken de leerlingen en hun leerkracht kennis met de kamishibai of vertelkoffer. De leerlingen kijken en luisteren naar een verhaal in de vertelkoffer, bijvoorbeeld ‘De gulle boom’ door Shel Silverstein of ‘Waarom jij er bent’ door Wolf Erlbruch. Ze praten met elkaar over het verhaal en over de eigen ervaring en beleving van het onderwerp. […]

Verhalenvertelspel maken in de klas

In deze workshop spelen de leerlingen het Verhalenvertelspel en maken zij vervolgens zelf zo’n spel voor in de klas. Een verhalenvertelspel bestaat uit een stapel kaarten met woorden of afbeeldingen. De kinderen zitten in een kring en bedenken gezamenlijk een verhaal aan de hand van de kaarten. Wie wil vertellen trekt een kaart uit de stapel. […]

Workshop gedichten schrijven

Gedichten vertellen in weinig woorden een groot verhaal. In deze workshop gaan de leerlingen gedichten lezen, interpreteren en schrijven. We starten met een korte introductie op poëzie: Wat is een gedicht? Wat is het verschil tussen een gedicht en een verhaal? Welke soorten gedichten bestaan er? Waarover gaan gedichten? En moeten ze altijd rijmen? Vervolgens […]

Theatervoorstelling: Alex en het Wonderboek

Dit is een interactieve voorstelling over het thema literatuur. Een duidelijk omlijnd verhaal, verteld en gespeeld door een acteur, waarbij de kinderen zelf veel mogen meedoen en uitgenodigd worden om te anticiperen. Energiek spel, humor en deelname van kinderen uit het publiek zorgen voor een positieve en tevens leerzame ervaring. Verrassende attributen en grappige personages […]

Theatervoorstelling: Vuurkoning Vrek

Deze interactieve voorstelling behandelt het thema ‘samen delen’ en ‘samenwerken’. Mythische figuren als een Faun, een IJskoningin, een Fee en een Vuurkoning komen er in voor. Deze staan respectievelijk voor: herfst, winter, lente en zomer. Door twee acteurs wordt een duidelijk omlijnd verhaal verteld en gespeeld. Spannend spel, humor en deelname van kinderen uit het […]

Theatervoorstelling: Lang, lang geleden

Deze vlotte voorstelling gaat over de eerste mensen die in Nederland hun huisjes bouwden: het Trechterbekervolk. Zij begroeven trechtervormige bekers waarin de oogst bewaard kon worden, de ideale inspiratie voor dit interactieve verhaal. De acteur neemt de kinderen dan ook mee terug de geschiedenis in voor een humoristische en leerzame belevenis. Een duidelijk omlijnd verhaal, […]

Theatervoorstelling: Zwerfvuil bestrijding met Prof. Stinkmeyer

20 tot 50 min.
Deze educatieve voorstelling is een combinatie van theater en activiteiten. De kinderen worden spelenderwijs meegenomen in de wereld van (zwerf)afval en menselijk gedrag. Een duidelijk omlijnde activiteit aangevuld met verhalen, verteld en gespeeld door een acteur, waarbij de kinderen zelf veel mogen meedoen en uitgenodigd worden om te anticiperen. Bijzondere attributen en warrige personages zorgen […]

Vrije vogels

Starten met experimenteren met diverse teken – en schildermaterialen met als doel: kleur – en textuuronderzoek. Vervolgens wordt een selectie gemaakt van de meest interessante stukjes. Hiermee kan dan bijvoorbeeld een vogel worden gemaakt. Het is ook mogelijk om de activiteit aan te passen aan een thema waar school op dat moment mee bezig is. Opbrengsten Creatief […]

Theatervoorstelling: De droom van de Held

Deze interactieve voorstelling gaat over het thema helden en heeft de vorm van een humoristisch sprookje. Het is een duidelijk omlijnd verhaal, verteld en gespeeld door een acteur, waarbij de kinderen zelf veel mogen meedoen en uitgenodigd worden om te anticiperen. Verrassende attributen en grappige personages zorgen voor een lage drempel bij samenspel en meedenken […]

Droedelen

Aanbieder Doodle.nl
Duur 1 tot 2 uur
Prijs 100,-/uur excl. mat.
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
  • Onderbouw Voortgezet Onderwijs
  • Bovenbouw Voortgezet Onderwijs
  • Leraren
Disciplines
  • Beeldende kunst en illustratie
Competenties
  • Beleven
  • Creatief denken
  • Kind als kunstenaar
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Presenteren
  • Reflecteren
Beschrijving
Droedelen is een begeleide tekenoefening met veel individuele vrijheid. Met droedelen stimuleert Arne van der Ree het creatief denken en doen van de deelnemer. Het is een goede, vrolijke oefening voor het zelfvertrouwen van zowel kind als volwassene. Tijdens de workshop geeft Arne een korte presentatie van zijn illustratiewerk. Een mooie start om de creativiteit van de cursist te prikkelen.

Opbrengsten
Spontane, verrassende tekeningen. De emotionele vaardigheden worden aangesproken en aan het einde van de oefening reflecteren de deelnemers klassikaal het resultaat. Er wordt geleerd dat het resultaat voortkomt uit simpelweg ‘doen’: het proces met vertrouwen aangaan, ook als de uitkomst nog onduidelijk is.
Aanbieder
Beeldende kunst en illustratie
Bewezen betrokken & bevlogen eigenwijs. Inspireren, motiveren, activeren.