Vanuit een individuele docent of docententeam kan een scholingsbehoefte ontstaan om zelf meer dans en drama te integreren in de lessen in het kader van het leergebied kunstzinnige oriëntatie.
Doelen kunnen zijn:
- thema’s en leerdoelen vertalen in drama- en/of dansactiviteiten;
- creëren van een drama- en/of dansles(cyclus);
- sociale vaardigheden integreren in drama- en/of dansactiviteiten;
- vrijer en creatiever worden in jezelf uiten en/of presenteren en hoe je kinderen hierin kan trainen;
- speelsere, beweeglijkere en creatievere benadering van de bestaande reguliere lesstof.
In de training bewegen en dansen de leerkrachten zelf en doen zij kennis en ervaring op die ze praktisch kunnen toepassen in hun dagelijks werk. Ze leren out-of-the-box te denken in het creatief en op boeiende wijze aanbieden van lesstof met behulp van expressiemiddelen. Zo kunnen ze activiteiten ontwikkelen waarin kinderen thema’s uiten in de vorm van beweging en dans.
De leerkrachten reflecteren zelf op wat de het gebruik van expressiemiddelen met hen doet, welke middelen bij hen passen en hoe ze die kunnen toepassen in hun dagelijks werk.