Met de klas naar het theater

60 minuten
De kinderen worden als artiesten ontvangen bij Rho Toneel in Numansdorp. Ze mogen over de rode loper naar binnen. Daar zien ze wat een theater is; er hangen rondom gordijnen, er branden theaterlampen, er staat een decor en er liggen kostuums klaar. Frieda (vakdocent theater en oprichter Rho Toneel) geeft een korte rondleiding en de […]

Activiteiten op maat

Naast Rekendans® en Taaldans® biedt Sport- en Dansstudio Binnenmaas dans-, drama- en musicallessen op maat. De programma’s zijn naar de wensen en behoeften van de school in te vullen. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Peuterdans

Kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar maken op een speelse manier kennis met bewegen op muziek. In een bepaald thema (desgewenst op verzoek) dat aansluit op de belevingswereld van de kinderen, ontdekt de peuter nieuwe dingen in het wereldje om zich heen. Door de sfeer van de muziek of een verhaal komen […]

Poppentheatercabaret – Poppentheater Jacobus Wieman

Handje de handschoen, Bout Big en Klier de gier, ze spelen allemaal hun eigen(zinnige) rol in deze cabareteske poppentheatervoorstelling. Op humoristische en onderhoudende manier laat poppenspeler Koos Wieman iedere pop als typetje tot leven komen en laat daarmee zien welke poppenspel technieken er bestaan. De marionet Heks sluit de rij in deze fantasierijke voorstelling. Het […]

De visualisatie

In de les van de visualisatie is het doel dat de fantasie van de leerlingen loskomt door middel van een aantal verschillende verhalen. Deze gaan de kinderen tekenen op hun eigen manier met het materiaal wat in die les meegenomen wordt. Denk hierbij aan verschillende soorten krijt, kleurpotloden en stiften.

Taaldans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Tijdens zijn juni lezing “Actieve kinderen zijn blije kinderen” in Amsterdam, haalde Beweegprofessor Scherder verschillende wetenschappelijke onderzoeken aan. “Veel mensen weten niet dat je tijdens het bewegen ook aan […]

Tussen Kunst en Klank

Wanneer beeldende kunst en muziek samenkomen, gaan ze een dialoog aan en versterken elkaar – dat is de gedachte achter het onderwijsprogramma ‘Tussen Kunst en Klank’. Musici en kunstdocenten nemen de leerlingen mee op een ontdekkingsreis langs beeldende kunst, erfgoed en muziek. Schooljaar 2023 / 2024 zijn we te gast bij Boijmans op Zuid en […]

Positive Vibes

1 tot 2 uur - op maat
Positive Vibes is een mix van drama-oefeningen en NLP, een communicatiemodel voor het verkennen van ongekende mogelijkheden. Deze werkwijze is bedoeld om diverse onderwerpen op het gebied van communicatie, sociale en emotionele vaardigheden en groepsdynamica spelenderwijze aan te pakken. Zo wordt gewerkt met kennismaken, jezelf uiten met (lichaams)taal, waarnemen en interpreteren, kijken naar perspectieven en […]

Taaldans

Lokatie Op school
Duur 45 minuten
Aantal deelnemers 1 groep of klas
Prijs Nader overeen te komen
Aantal lessen 4
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
Disciplines
  • Dans en musical
Competenties
  • Beleven
  • Creatief denken
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Presenteren
Beschrijving

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Tijdens zijn juni lezing “Actieve kinderen zijn blije kinderen” in Amsterdam, haalde Beweegprofessor Scherder verschillende wetenschappelijke onderzoeken aan. “Veel mensen weten niet dat je tijdens het bewegen ook aan je cognitieve vaardigheden werkt. Hersenonderzoeken laten ons zien dat de neurale systemen die we aanspreken als we bezig zijn met leren, de cognitieve systemen, exact dezelfde systemen zijn als de motorische systemen.”

Onze docenten realiseren dit dagelijks door Taaldans® in te zetten. Wat er in de klas gebeurt, zetten wij om in dans, beweging en spel. Kinderen ontdekken zo al bewegend op verschillende manieren concepten uit het taalonderwijs. Door het fysieke geheugen en de beleving aan te spreken, 'weten' kinderen van binnenuit hoe concepten werken en leren we ze geen kunstjes aan van buitenaf.

Taaldans® lessen worden uitsluitend door onze vakdocenten gegeven op kleuterscholen, peuterscholen en in de kinderopvang.De lessen worden dus allemaal op maat gemaakt, passend bij het thema en het netwerk van begrippen waar op dat moment mee gewerkt wordt. Al dansend brengen zij zo de SLO-doelen voor taal in beweging. Door het gebruik van muziek en concrete materialen ontstaan er betekenisvolle momenten waarin kinderen taal aan den lijve ervaren.

Aanbieder
Dans en Musical
Kinderen die zich ontwikkelen door beweging, ontwikkelen zich beter dan kinderen die weinig of niet bewegen. Leren met je lijf is kind-eigen, gezond, leuk en breinvriendelijk.